Wednesday, 14 April 2021

Tanda-tanda Dehidrasi


Lagi-lagi ni bulan puasa kan, maka kurang minum air.

Jadinya perlu minum air dalam kuantiti yang banyak waktu bersahur dan juga waktu berbuka.

Korang kena plan macam mana nak minum air yang mencukupi dan kekalkan badan kita hidrat sepanjang hari.

Kalau nak minum air 8 gelas sehari korang perlu minum :

Sahur 2 gelas air

Berbuka 4 gelas air

Moreh 2 gelas air

Cukup dah 8 gelas sehari

Jom kita tengok tanda-tanda dehidrasi yang kita tak jangka akan jadi pada diri kita sendiri

Tanda-tanda Dehidrasi
Tanda-tanda Dehidrasi 


5 Tanda Dehidrasi Yang Tidak Dijangka
60% daripada badan anda terdiri daripada air, oleh itu pastikan badan sentiasa terhidrat untuk fungsi tubuh yang optimum. Teruskan membaca untuk mengetahui apakah kesan dehidrasi terhadap badan anda.

1.) Anda Tidak Boleh Fokus atau Berfikir Dengan Jelas
Otak memerlukan air yang cukup untuk berfungsi dengan baik. Sekiranya dehidrasi berlaku, anda akan sedar bahawa fungsi kognitif atau mood anda akan berubah dan mungkin menyebabkan anda menjadi keliru atau tidak fokus.

2.) Anda Mengidam Sesuatu Yang Manis
Apabila anda dehidrasi, anda mungkin mengidam sesuatu yang manis kerana tubuh anda memerlukan bantuan menghasilkan glikogen, suatu bentuk karbohidrat yang disimpan dan digunakan oleh tubuh sebagai bahan bakar.
*Minum air segelas besar atau makan buah-buahan dan sayur-sayuran yang mengandungi banyak air.

3.) Anda Merasa Letih atau Pening
Air membantu tubuh anda mengawal kadar gula dalam darah dan oksigen yang
membantu anda berasa bertenaga. Tanpa pengambilan air yang secukupnya, badan
anda tidak boleh memproses nutrien secara optimum, yang menyebabkan keletihan dan pening.

4.) Anda Tidak Dapat Melakukan Senaman Dengan Baik
Dehidrasi menurunkan tekanan darah, menjadikan jantung bekerja lebih kuat, dimana ia memberi kesan kepada seberapa banyak anda boleh melakukan senaman.
Dehidrasi melebihi 5 peratus menurunkan keupayaan bersenam sebanyak hampir
30 peratus!
Kekal terhidrat sebelum, semasa dan selepas bersenam!

5.) Anda Mengalami Jantung Berdebar-debar
Dehidrasi membuang elektrolit daripada badan menjadi tidak seimbang, mengakibatkan tekanan darah yang lebih rendah. Ini memberi ketegangan tambahan pada pelbagai bahagian badan termasuk jantung.
Akibatnya, anda mungkin berasa jantung berdegup kencang atau mempunyai kadar denyutan yang tidak normal.

Tahukah Anda?
Anda Cara pantas untuk mempunyai melihat sebanyak cecair yang mana anda terhidrat mencukupi adalah dengan memeriksa warna air kencing anda.

Jadi selepas ini bila selesai je boleh periksa air kencing masing-masing ye.




 

Next
This is the most recent post.
Older Post

6 comments:

  1. Memang kena alert ni dgn tanda2 dehidrasi.

    ReplyDelete
  2. Betul2.. tambah bln puasa ni xboleh mkn dan minum

    ReplyDelete
  3. dehidrasi kekurangan air.. bagus info ni 😅

    ReplyDelete
  4. cayalah !! akak memang suka PD ni.. kira tak de dia, tak lengkap jadual berlari akak.. hee~

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen yang anda beri :)